Kamis, 13 September 2018

Kes Datin Rozita Dipantau. Indonesia Yakin Akan Sistem Perundangan Malaysia

Kabar Berita Terbaru - Kedutaan Besar Republik Indonesia (KBRI) Kuala Lumpur akan tidak terlibat dalam prosiding mahkamah membabitkan seseorang Datin yang didakwa mengakibatkan kecederaan kronis pada pembantu tempat tinggalnya.
Kes Datin Rozita Dipantau. Indonesia Yakin Akan Sistem Perundangan Malaysia
Ia berikutan ketetapan Mahkamah Sesyen Petaling Jaya, tadi malam, yang membetulkan tertuduh Datin Rozita Mohamad Ali, 44, dipakai bon berkepribadian saat lima tahun dengan agunan RM20,000.

KBRI Kuala Lumur dalam fakta pada NSTP berkata, pihaknya meyakini skema perundangan Malaysia akan memberikan keadilan pada pembantu rumah masyarakat Indonesia itu, Suyanti Sutrinso.

Tuturnya, KBRI Kuala Lumpur akan memonitor proses rayuan dan prosiding mahkamah serta menanti sampai ketetapan muktamad sebelum mengatakan pendirian.

“Proses hukum masih tetap berjalan serta (saat ini) belumlah ada ketetapan yang berbentuk ‘incraht’ (muktamad).

“Jaksa (pendakwa raya) telah ajukan rayuan. KBRI selalu memonitor proses ini serta menghargai proses perundangan yang berjalan.

“KBRI yakin skema perundangan Malaysia akan bekerja. Kami juga akan tidak mengintervensi (terlibat) proses hukum yang masih tetap berjalan,” kata fakta itu, ini hari.

Ketetapan Mahkamah Sesyen Petaling Jaya tadi malam, mencetuskan perasaan tidak senang hati dalam kelompok orang ramai yang menyifatkan ia sangat mudah, justru pengamal undang-undang sendiri membantahnya kerana implikasi hukuman itu, memberikan deskripsi salah pada perundangan negara.

Peguam Negara, Tan Sri Mohamed Apandi Ali, berkata beliau telah mengarahkan rayuan difailkan pada ketetapan mahkamah terbabit.

Saat awal pendakwaan, tertuduh berdepan dakwaan cuba membunuh pembantu tempat tinggalnya mengikut Seksyen 307 Kanun Keseksaan, yang bila disabitkan kekeliruan bisa dipakai hukuman penjara hingga maximum 20 tahun bila cedera, serta seumur hidup bila mengakibatkan kematian.

Rozita didakwa mengakibatkan kecederaan kronis pada Suyanti, 19, dengan memakai sebilah pisau, batang mop lantai, payung, batang besi, alat mainan kucing dan penyangkut pakaian, yang dipakai menjadi senjata untuk menyerang mangsa.

Bagaimanapun, setelah 10 saksi pendakwaan di panggil memberikan info pada perbicaraan yang berawal 9 Mei tahun lantas, tertuduh lalu menukar pernyataan pada bersalah atas dakwaan pindaan lakukan kekeliruan itu mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan, saat prosiding disambung pada Khamis kemarin.

Berdasar pada Seksyen 326, bila sabitkan kekeliruan, tertuduh bisa dipenjarakan hingga 20 tahun serta denda.

Berikutan pernyataan bersalah tertuduh pada dakwaan pindaan itu, Hakim Mahkamah Sesyen Petaling Jaya, Mohammed Mokhzani Mokhtar, membetulkan tertuduh dipakai bon berkepribadian saat lima tahun dengan agunan RM20,000.

Dalam penghakimannya, Mohammed Mokhzani berkata, bon berkepribadian baik dipakai pada tertuduh bukan berarti wanita itu dibebaskan, demikian sebaliknya masih tetap terikat dengan mahkamah saat tempoh diputuskan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar